نشست افغانستان امریکا 23 فبروری 2011
کاکوجان نیازی} کاکوجان نیازی}

قرار بود به تاریخ 23- 25 فبروری سال روان میلادی نشست سه جانبه میان افغانستان،پاکستان و ایالات متحده ی امریکا در واشنگتن دی سی پایتخت امریکا برگزار شود. این نشست ظاهرا به دلیل بازداشت یک دپلومات امریکایی توسط حکومت پاکستان از سوی مقام های پاکستانی تحریم شد اما مقام های امریکایی و افغان تصمیم گرفتند تا این نشست را به وقت معینه میان افغانستان و امریکا به طور دو جانبه برگزار نمایند.

این نشست امروز سه شنبه میان بسم الله محمدی وزیر داخله ی افغانستان و مقام های پنتاگون وزارت دفاع امریکا برگزار می شود. اگرچه تا کنون اجندای این دیدار روشن نشده است اما گفته می شود ، قرار است تا روی مسایل داغ روز از جمله انتقال مسوولیت های امنیتی پس از جولای سال 2014 ، پاکستازی مناطق شمالی افغانستان از وجود مخالفان مسلح دولت ، ایجاد پایگاه های دایمی نظامی در افغانستان وسایر مسایل مربوط به تامین امنیت کشور صحبت شود.

سنجر سهیل مدیر مسوول روزنامه هشت صبح و محمد رفیق شهیر عضو مجلس نماینده گان افغانستان به این نظر اند که همکاری های دوامدار نظامی ، سیاسی و اقتصادی غرب در راس ایالات متحده ی امریکا میتواند به تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان کمک نماید، این آگاهان، تاسیس پایگاه های نظامی را پس از انتقال روند مسوولیت های امنیتی به نیروی افغانستان مفید دانسته و استدلال می نمایند که با این اقدام همسایه های افغانستان نمیتوانند در امور داخلی افغانستان مداخله نمایند. از جانب دیگر حضور دایمی امریکا در برخی از کشور های جهان منجمله عربستان سعودی ، آلمان، جاپان ،کوریای جنوبی وغیره کشورها باعث اوج ترقی و تعالی این ممالک گردیده است. آقای سهیل در مصاحبه ی تلویزیونی با شبکه ی جهانی تلویزیون آریانا بیان داشت که این همکاریها میتواند در چوکات یک استراتیژی دقیق میان دو کشور که بازگو کننده ی منافع ملی دو کشور باشد از مجرای قانونی آن که عبارت از شورای ملی و لویه جرگه ی افغانستان است صورت گیرد. اما فهیم دشتی مدیر مسوول هفته نامه ی کابل از کلمه ی دایمی بودن پایگاه ابراز نارضایتی کرده و می گوید که کمکهای درازمدت امریکا و در کل غرب به افغانستان جنگ زده ،از اهمیت ویژه ی برخوردار بوده اما تاسیس پایگاه نظامی مشکلات را در بعد داخلی و کشورهای پیرامون افغانستان بوجود خواهد آورد. وی با اشاره به واکنش های اخیر مقام های روسی گفت : کشورهای همسایه ی افغانستان حتی ، ترکیه و هند نیز از این اقدام راضی نخواهند بود.

این درحالیست که چندی پیش عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان از اقدام امریکا مبنی بر تاسیس پایگاه های نظامی استقبال کرد اما این استقبال به سرعت باعث بروز نظریات و دیدگاه های میان برخی از شخصیت های این کشور از جمله احمدضیا مسعود معاون پشین ریاست جمهوری افغانستان و محمد اسماعیل سرپرست وزارت انرژی را نیز برانگیخت. اقای مسعود اقدام غرب مبنی بر این امر را موثر دانسته و اضافه کرد  که کشور نیازمند چتر امینتی است و اما محمد اسماعیل که از یاران قدیمی دوره ی جهاد و مقاومت آقای مسعود است در مخالفت به این اقدام قرار گرفت. در این حال ،حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان ، نیز تصمیم برایجاد این رویداد را از صلاحیت های مردم دانست و بیشتر تبصره نکرد.

در این نشست خبری شماری از ژورنالستان رسانه های کشور از جمله : آقایان عبدالقدیر میرزایی مدیر خبر در تلویزیون جهانی آریانا، سنجر سهیل مدیر مسوول روزنامه هشت صبح، سمیع مهدی خبرنگار تلویزیون یک ، مجاهد جواد خبرنگار رادیو آزادی، حکیمی از تلویزیون ملی، آرش پکتین خبرنگار بی بی سی در کابل و ملیار از کلید گروپ ضمن پوشش خبری از این رویداد با برخی از مقام های سیاسی ، امنیتی و رسانه یی این کشور در پیوند با مسایل روز در افغانستان نیز گفتگو نمایند.

گفتنیست که مقام های امریکایی در سالهای اخیر تلاش دارند تا همکاری های کشور شانرا به مردم افغانستان به نمایش بگذارند. در عین حال ،به گفته ی آگاهان امور، اگرچه این همکاری ها هرزگاهی بر اثر بروز تنش میان رییس جمهوری کشور و مقام های قصر سفید زیر سوال قرار میگیرد اما مقام ها سیاسی و نظامی امریکا بر این باور نزدیک شده اند که امنیت در افغانستان ، امنیت درجهان خواهد بوده و تا زمان رسیدن به اهداف استراتیژیک شان در منطقه به نحوی از انحا حضور نظامی شانرا حفظ خواهند کرد. اما سوالی که در اذهان عامه ی مردم افغانستان باقیست این است که کشورشان منافع ملی خود را تحت چتر منافع استراتیژیک غرب چگونه تعریف خواهند کرد .


February 23rd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها